Jeugd

Veelgestelde vragen

Heb je vragen over de specialistische jeugdhulp van INNEZ? Hieronder is een overzicht te vinden van vragen die vaak voorkomen. Het antwoord op de veelgestelde vragen kun je vinden door de vraag aan te klikken. Staat je vraag er niet tussen of heb je behoefte aan meer informatie? Bel of mail ons dan gerust, onze medewerkers helpen je graag verder!

  • Wat is de gemiddelde wachttijd voor nieuwe cliënten?

    Bij INNEZ hanteren we korte wachttijden voor nieuwe cliënten. Onze beschikbaarheid wordt voortdurend bijgewerkt in de Beschikbaarheidswijzer, die voor gemeenten toegankelijk is. Hierdoor hebben verwijzers, instanties en cliënten altijd inzicht in de actuele wachttijden.

  • Hoe verloopt bij INNEZ de aanmelding van een nieuwe cliënt?

    Als er een aanmelding bij ons binnenkomt wordt er gecheckt of de begeleidingsvraag binnen de expertise van INNEZ past. Vervolgens wordt er gekeken naar de beschikbaarheid. Zodra dit in kaart is gebracht nemen we contact op om een vrijblijvend intakegesprek in te plannen. Na aanmelding nemen we in elk geval binnen 5 werkdagen contact met je op.

  • Hoe kan ik mijzelf of een nieuwe cliënt aanmelden?

    Dit kan via het gebiedsteam in je gemeente of via het Jeugd Expert Team in Leeuwarden.

  • Zijn er kosten verbonden aan hulp en ondersteuning van INNEZ?

    Er zijn geen kosten verbonden aan begeleiding jeugd, de hulp en ondersteuning wordt vergoed vanuit de Jeugdwet.

  • Hoe wordt de privacy van cliënten gewaarborgd?

    De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is een Europese privacywet die ook in de zorg geldt. Wil je meer weten over hoe wij omgaan met persoonsgegevens in de zorg? Bekijk dan de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.

    Verder is binnen bij de begeleiding van jeugd de Jeugdwet van toepassing, bij WMO-ondersteuning is de WMO van toepassing en bij forensische begeleiding de Wet forensische zorg (Wfz) van toepassing. Ook kunt u bij de rijksoverheid hier meer informatie over vinden. Lees meer privacy op de website van Rijksoverheid.

  • Heb je een vraag of klacht of wil je je verhaal kwijt?

    Naast dat je altijd contact met ons kunt opnemen, kun je ook altijd advies en ondersteuning krijgen van een onafhankelijke cliëntvertrouwenspersoon van het Adviespunt Zorgbelang, Veilig Thuis of andere jeugdhulporganisaties in Friesland.

    Bij een vertrouwenspersoon kun je terecht voor:

    • een luisterend oor;
    • informatie over jeugdhulp, je rechten en klachtmogelijkheden;
    • advies over hoe je zelf met de instelling of hulpverlener tot een oplossing kunt komen;
    • ondersteuning bij een (officiële) klacht-, bezwaar- of geschilprocedure.

    Website Zorgbelang-Fryslan

Meer over begeleiding jeugd

Neem contact met ons op

Wil je weten hoe wij jouw gezin, kinderen of jongeren kunnen ondersteunen bij uitdagingen? Neem contact op met INNEZ voor een vrijblijvend gesprek en ontdek hoe we samen kunnen werken aan een mooie toekomst.

Contact opnemen